Liesje Smolders

Sculptuur ontmoet theater bij Liesje Smolders. Deel 2



Download Sculptuur ontmoet theater bij Liesje Smolders in word.doc opmaak (32Kb).

Onderhuids en buitenhuids


Op een beschutte plek in de tuin zit een vrouw over een tafel gebogen, haar voorover geworpen haren reiken over het tafelblad heen tot bijna op de grond. Haar armen en handen rusten op het tafelblad, de handpalmen naar beneden. De haren, die van Vol van verleden de beeldhuid zijn, leiden de blik van de kijker naar de handen van de vrouw, die het eigenlijke portret zijn. Haar houding versterkt hun passiviteit, maar laat tegelijkertijd overduidelijk zien wat zich onderhuids afspeelt. De kijker kan alleen maar machteloos toezien. Hij is geneigd haar troostend over haar haren strelen, maar weet dat dat geen effect zal hebben. De vrouw zal zelf haar onderhuidse krachten moeten aanboren om weer te kunnen en te willen openstaan voor de toekomst. Zo dwingt Liesje de kijker tot de rol van toeschouwer die moet afwachten hoe het afloopt. De beschreven reactie van de kijker is de door haar beoogde. De bedoeling is dat dit beeld het beginbeeld wordt van een wandeling langs meerdere beelden in de natuur, waarin Liesje de kijker/wandelaar in een

top












top